Als we ’s morgens de luiken opengooien verwachten we enkel zingende vogels te horen. Drukke stemmen zijn een teken dat er iets mis is en dan dringt een onderzoek zich op.
Ik liep een eindje richting beroering en dan zag ik hem staan, groot en kleurrijk, in de wijngaard achter de bomen: le ballon. 
 
Omdat ik hier graag verslag uitbreng van belangrijke gebeurtenissen had ik geen andere keuze dan te gaan onderzoeken waarom die ballon stond en niet vaarde zoals gebruikelijk is. 
Berichten over le ballon is een beetje delicaat omdat hij in ons dorp nogal eens voor controverse  zorgt,  daarom is wat volgt een droge opsomming van de feiten zonder favoritisme voor het éne of het andere kamp.
 
Le ballon vertoonde links een duidelijke scheur waardoor hij reeds snel na het opstijgen hoogte verloor en een gedwongen noodlanding had moeten maken waarbij hij op een haar na het huisje van Madame Leduc had gemist. Midden in de wijngaard leek een betere optie. De hollandse kapitein, in uniform en met witte handschoenen aan, hielp op hoffelijke wijze zijn passagiers uit de gekantelde mand.
Langs de rand van de wijngaard stonden de toegestroomde ramptoeristen (drie, waaronder ikzelf.), de gebeurtenissen van commentaar te voorzien. Dat die ballon een echt gevaar is, vernam ik. Laatst nog had hij bijna de pannen van het huis van monsieur Jean gerukt en men had ook al mensen uit de mand zien ‘vliegen’
 
Inmiddels kwamen de gestrande toeristen door de wijngaard geploeterd, camera rond de hals en zwaar teleurgesteld omdat ze die mooie plaatjes die ze gepland hadden, niet hadden kunnen maken en omdat hun zondagse kleren niet ongeschonden waren gebleven bij de onelegante evacuatie van de mand.  
 
Het leek erop dat iedereen ontevreden was, de kapitein om de scheur in zijn ballon, madame Leduc omdat ze het bijna slachtoffer was van een bijna ramp,  de ballonvaarders omwille van hun mislukte reis….. maar meest ontevreden was de wijnboer.
Tenminste, dat vermoed ik. Hij heeft het niet met zoveel woorden gezegd maar het feit dat hij temidden het tumult plots met de tractor kwam aangereden en de besproeiing van de wijngaard aanvatte waardoor iedereen op de vlucht moest slaan, lijkt mij toch een niet mis te verstane hint.
 
IMG_5907
