“Vrouwen identificeren zich meer met muziek, er is geen doen alsof, er komen geen omwegen aan te pas. Doorheen de Westerse muziekgeschiedenis hebben mannen het laken volledig naar zich toe getrokken. Maar muziek is in oorsprong vrouwelijk en daar moet men in de 21e eeuw over nadenken.”

Dit is geen uitspraak van één of andere deftige dame. Het is een uitspraak van de Vlaamse componist Wim Mertens. En geheel in de lijn van zijn overtuiging, zijn zeventien leden van het achttienkoppig ensemble waarmee hij de cd Receptacle opnam, vrouwen. Deze positieve discriminatie, waar ik in principe tegen ben maar vóór als het een groep betreft waartoe ikzelf behoor, resulteert in een speelse cd waar het genereren van de klank zonder veel omwegen gebeurt.

Hoe dan ook, lang voor ik wist dat Mertens de wijsheid in pacht had, was ik al gevallen voor zijn muziek. Toen ik voor het eerst ‘Humility’ hoorde begon ik te zweven en toen ik de kunstwerken van Felice Casorati voorgesteld zag op deze hemelse muziek was de magie compleet.

Kijk en luister

Receptacle is een aanrader en al wat Mertens is, is top.

