Dina Tersago uit zich.

In een onthullend interview in een vooraanstaand Vlaams Magazine, verklaart Dina Tersago dat ze het niet langer wil verbergen dat ze eigenlijk kleiner is dan ze zich voordoet. Dit op aandringen van de therapeut, waarbij ze sinds een aantal maand in behandeling is.

Dina lijdt sinds haar prille kinderjaren aan achondroplasignotifobia , een irrationele angst om ontmaskerd te worden als niet zo groot te zijn als men er uit ziet. “Het is ontstaan toen ik voor de klasfoto in de kleuterklas op de achterste rij moest gaan staan, op een trapje, en nadien iedereen dacht dat ik echt zo groot was. Sindsdien ben ik bang dat zal ontdekt worden dat ik eigenlijk kleiner ben dan ik me voordoe. Toen er een mediacarrière in het verschiet lag, heb ik in alle contracten steeds bedongen dat de beelden en foto’s van mij zouden bewerkt worden zodanig dat ik er ook effectief groter zou uitzien. Zo stond mijn fobie mijn carrière aanvankelijk niet in de weg. Het geheim woog echter zwaar op me en op den duur ging ik er onderdoor. Ik heb nog geprobeerd me ter compensatie verschillende kapsels aan te meten, maar het mocht niet baten. Ik moest in behandeling. Uiteindelijk is het me nu gelukt om er met behulp van acceptatietherapie en mindfulnesstechnieken te leren mee leven. Ik zie het dan ook als een bijzonder grote (!) overwinning op mezelf dat ik momenteel mijn eerste fotoshoot achter de rug heb waarbij de beelden op geen enkele manier gemanipuleerd zijn, maar ik er uit kom zoals ik werkelijk ben.”

