Mijn mening over ‘stoute’ vrouwen, of liever over de term, is bekend, daar wil ik het nu niet over hebben. Zelfs niet over het feit dat De Standaard nu ook al het ondeftig woord chiklit’ bezigt en de vrouwenliteratuur kwistig rondstrooit. Ik wil een vergeten categorie literatuur onder de aandacht brengen, ik heb het voor het gemak en geheel naar de trend van de laatste jaren seclit genoemd (second hand literature). Bekt even erg als het andere. Probeert u maar even. (Zeg nu luidop: “chicklit, seclit”)

Bij mijn talrijke bezoeken aan verschillende kringloopcentra in Oost-Vlaanderen en Vlaams Brabant ben ik namelijk tot de vaststelling gekomen dat er vreemd genoeg een gelijkaardig aanbod boeken is. Het zijn steeds dezelfde titels die terugkomen. Van een aantal boeken weet ik uit ervaring dat ze je ooit als “kroonboek” toegestuurd kreeg door een bepaalde boekenclub wanneer je vergeten was een bestelling te doen. Ze liggen bij mij ook nog ergens op zolder. Met het cellofaan er nog rond. Auteurs die ook overal terugkomen zijn de millionsellers. Een mens beseft nu waarom, ze worden gewoon in grote getale aangekocht en weer van de hand gedaan.

Als een doorgewinterde onderzoeksjournalist ben ik met mijn notaboekje en pen in de hand op pad gegaan en heb de afgelopen weken een zevental kringloopcentra bezocht. Ik ben aldus tot de onderstaande top tien gekomen.

  1. Konsalik – diverse titels
  2. Catherine Cookson – Waar liefde overwint
  3. Judith Kranz – Dochter van Mistral
  4. Harold Robbins – Hart zonder toegang
  5. James Clavell – Shogun
  6. Colleen Mc Cullough – De Doornvogels
  7. Kathleen Woodiwiss – Als rozen weer bloeien
  8. Mary Higgins Clark – Geen tranen om een actrice
  9. Barbara Cartland – Omnibus 2. Roulette om een hart / Liefde is geen smokkelwaar
  10. Laurie McBain – Op golven van geluk/Tranen van goud

Wedden dat er bij minstens één naam of titel van dit lijstje bij iemand een belletje gaat rinkelen? Liefde, hartstocht, bedrog, ontrouw, passie… het verkoopt. De auteurs in de lijst zijn bijna allemaal schatrijk geworden door de wereldwijde massale verkoop van hun boeken.

Maar waarom liggen al deze boeken dan in de kringloopwinkels?

