Dat de dingen voorbij gaan ondervinden we allen tegen wil en dank. Soms zijn het ingrijpende dingen die veranderen in je leven, soms zijn het kleine.

Zo besloot mijn zestienjarig zoon deze week wat plaats te maken op zijn kamer en zijn eens zo geliefde uitgebreide verzameling legoblokken op te ruimen. Overvallen door weemoed bedacht ik dat ik weer een stukje kindertijd zag verdwijnen…
Echter, de folder van Blokker bood uitkomst in de vorm van een set van 5 opbergdozen voor €,6,99. Geen definitief afscheid dus, maar honderden blokjes, treintjes, rails en figuurtjes zullen worden bewaard voor het nageslacht.

“€34,95” zei de piepjonge kassajuffrouw gedecideerd. ’t Is altijd iemands kind en dus grapte ik haar foutje moederlijk weg: “Ha,ha, stevige prijs voor vijf kartonnen dozen! Van daling van de koopkracht gesproken!” Met een nietszeggende blik keek ze me aan. “Moet dat niet €6,99 zijn?” probeerde ik vriendelijk. “De kassa zegt €34,95” antwoordde ze beslist. “Maar daar staat toch duidelijk €6,99 voor de set van 5!” zei ik met enige aandrang. Aandachtig las ze de aanbieding. “Als u er 5 koopt dan betaalt u €6,99” besloot ze. Ik verhief mijn stem, mijn geduld is nu ook niet eindeloos: “Maar toch niet het stuk! € 6,99 voor de SET!” Toen telde ze de dozen die netjes per 5 waren samengebonden. “Maar u heeft er 5 en de kassa zegt €34,99 voor 5” zei ze. “Voor vijf SETS! Niet voor 5 dozen!” probeerde ik in een ultieme poging. Vertwijfeld keek ze naar mij en vervolgens naar de kassa, er klonk wanhoop in haar stem: “Maar de kassa aanvaardt dat niet!”
Moeder en zoon keken elkaar aan: “Computer says no!!” Heel ondeftig om in de Blokker de slappe lach te krijgen.

Tenslotte werden we uit ons lijden verlost door de shopmanager die het arme wicht duidelijk maakte dat men bij hoeveelheid slechts 1stuk, zijnde 1 set van 5 dozen, dient in te geven en niet 5 stuks, zijnde 5 sets van 5 dozen, wat neerkomt op 25 dozen.

En, bent U nog mee? Of zit u er ook maar wat op te gapen?

