Deftige dames zijn steeds voorbereid op onverwachts bezoek.

Het plaatje klopte helemaal. Liggend in de schaduw van de oude plataan, een meeslepend boek, pastis binnen handbereik, krekels….

Toen werd onze rust verstoord.

Nu zien we tijdens de zomer wel vaker overvliegende helikopters. Ze sporen eventuele brandhaarden op, ze vliegen hoog en enkel als de mistral blaast.

Niet deze helikopter, deze deed ons uit onze stoel springen.

Twijfelend tussen ongenoegen over de verstoring van onze privacy en sensatiezucht, doken we vanonder de plataan, een badlaken meesleurend om snel over mijn al ietwat bejaarde badpak te slaan. De takken van de boom zwiepten heen en weer en aan het raam van de helikopter zagen we nog net een wuivende dame.

Wat doet een mens als een deftige dame wuift vanuit een helikopter? Inderdaad, terugwuiven, erop lettend dat je arm niet wordt afgemaaid door de draaiende wieken.

De helikopter had het naburig hotel restaurant als einddoel. In geen 15 jaar hadden we iemand gebruik weten maken van deze ‘helihaven’. In die zin was het min of meer een historische gebeurtenis.

Een dag later.

Om op de straat te komen moeten wij langs een landweggetje dat we delen met Xavier. Ik loop er Xavier tegen het lijf.
“Bonjour Marie, tout va bieng?”
“Oui, merci et toi?”
Xavier kijkt me minzaam en lang aan.

Jaren geleden dacht ik dat deze blik voor mij gereserveerd was maar ervaring heeft geleerd dat Xavier zelfs een hond met deze indringende glimlach aankijkt. Xavier is van Marseille. Xavier stamt rechtstreeks af van de Griekse goden, Xavier kan toveren, Xavier est étoilé.

images-6.jpeg“Gisterenmiddag had ik bijzondere gasten .” vertelde hij , “De reservatie kwam maar één uur voor de gasten en onder een onbekende naam. Ze kwamen per helikopter. Ik herkende hen meteen. Het waren Brad Pitt en Angelina Jolie.”

Later las ik in de krant dat Wout Bru in één of ander koersprogramma had verteld dat Brad en Angelina ’s anderendaags bij hem te gast zouden zijn De paparazzi stonden uiteraard op wacht en het koppel vluchtte weg naar veilige oorden in de armen van Xavier.

Wat hebben we geleerd?

– Draag ook onder je eigen boom een badpak dat zijn perfecte pasvorm heeft behouden.

– Gebruik geen badlaken dat je op een spaarkaart van de Delhaize hebt bijeen gespaard.

– Zeg nooit op televisie wie je gasten zijn.

Toen ik het verhaal van Xavier aan B vertelde, zei hij: “Wat zullen die twee ons benijd hebben”

Ik denk dat hij gelijk had.

