Mijn moeder is een handwerkwonder. Dat is een understatement. Ik loop al een hele tijd met het plan om haar een blogje te maken om haar verbazingwekkende massa sjaals, mutsen, sokken, dekentjes en wat weet ik nog meer dat ze produceert te presenteren. Gewoon en zomaar, omdat ik er nog elke week van versteld sta wat ze weer bijeengebreid/gehaakt heeft. Om zoveel ambacht en thuisnijverheid. In alle stilte en bescheidenheid. Een fabriekje op zich. En omdat het zoooo mooi is. Maar ik heb al drie blogs te onderhouden en het slabakt deftig wegens gebrek aan tijd, dus ik denk niet dat het een goed plan is.

Ze breit voor Rusland, voor Afrika (ja, ze hebben daar mutsen en sjaals nodig voor de koude avonden.) Ze breit voor een naburig bejaardentehuis en lost alles op waar anderen niet meer aan uit kunnen. Ze haakt voor weer een ander goed doel. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat er wekelijks een doos vertrekt met minstens vijftien stuks vanalles. (volgens mij naar ergens waar het voor veel geld op de zwarte markt verkocht worden, maar ze gelooft me niet…). Puur voor het plezier.

Geheel in stijl geeft ze ook al haar ontwerpen een deftige naam. Een Antje De Boeck muts (nagebreid toen ze Stille Waters gezien had), een Chanel muts (met een dikke “toepel”, dat heeft ze gezien in een modeblad), een Dries sjaal en nog weer een andere Sonja muts. Ze bedenkt alle modellen en kleurencombinaties zelf. En heeft een voorraad wol om de honderdjarige oorlog mee door te breien. En haar eigen labeltjes: “Handmade by Marie-Louise” (maar die naait ze niet in de Russische mutsen want die begrijpen dat toch niet.)

Ik overweeg om grof geld te verdienen aan mijn moeder.

hpim4419.jpghpim4421.jpgphoto-10.jpgphoto-7.jpg

Van links naar rechts: Misonni dekentjes, Sonja muts, mutszondernaam

Op aanvraag show ik u eveneens graag de Dries sjaal, de Antje de Boeck en Chanel muts, de Miu Miu rok, het Rykiel capeje, de Vuiton sjaal, de Westwood poncho, de gehaakte kippen voor Pasen en de gebreide cactus (voor de tante)

Meer over handwerk: Tante Annie, traumwolle (niettedoene modellen), netgranny

