Ik was het wel te verwachten, het wordt stilaan een gewoonte, op de laatste examendag stroomt mijn huis vol met uitgelaten studenten. Stel u daar gerust een bont en exotisch gezelschap bij voor: eentje met dreadlocks op een handgeverfde rode fiets, een langharig opdondertje op een skateboard dat zijn eigen lichaamslengte overtreft, een Ier die Vlaams spreekt en een gitaar onder de arm heeft, een meisje met een piercing in de bovenlip en een krullenbol met een muts in de kleuren van Jamaica, die mijn eigenste schoonmoeder nog heeft gebreid!

Deftig is anders. Maar eigenlijk vind ik dat best gezellig, een mens snuift nog eens een vleugje van een lang vervlogen en bijna vergeten sfeer, examens gedaan en vakantie voor de deur.

Maar weet je wat hier momenteel door de boxen schalt? “Rapper’s delight” ! Een hit van Sugarhill Gang uit het jaar 1979! Ik zat zelf nog op de schoolbanken toen!

“Neen, niet doen, Nel” houd ik  mezelf voor “een deftige dame gaat niet staan shaken tussen dat jonge grut.” Maar kijk, ik kan een licht tiomfantelijk gevoel niet onderdrukken, de mode haalt ons wel weer in!

