De deftige dames zijn kunstminnend. Dat is een understatement!

Ik vertoef niet in het incestueuze midden van de culturo’s, maar ik ken, net zoals in de muziek, literatuur en film, mijn schilderkunstklassiekers. Groot was mijn verbazing toen ik vorige week als toevallige kijker van “De slimste mens” moest vaststellen dat alle drie de deelnemers, kandidaten note bene voor de titel van “De slimste mens ter wereld!” het antwoord moesten schuldig blijven op deze vraag:

Wat is er te zien op het schilderij “L’origine du monde” van Gustave Courbet?”

Het is dat ik een deftige dame ben, maar had ik Nonkel Potrel geweest dan had ik mijn sloefen naar mijn TV gegooid en gevloekt en getiert dat het niet schoon meer was. Alle drie de heren bekenden dat ze het NIET wisten!

Kijk, dat vind ik nu een schande.

Drie heren, waarvan één zichzelf van stand durft noemen, wat hij op feesten veelvuldig etaleert door met een wit sjaaltje op zijn schouders te verschijnen. (Trouwens, onder ons: kan iemand die hem van nabij kent hem er eens discreet op wijzen dat dit al lang geen symbool meer is voor een heer van stand maar eerder van een dubieus sujet.)

Drie heren, waarvan één met zoveel geld, verdiend aan pulp, dat hij waarschijnlijk het doek zelf ooit zou kunnen kopen indien hij dat zou willen. Niet dat we dat zien gebeuren, hij zal hoogstwaarschijnlijk de voorkeur geven aan het schilderij van de Plopsakabouters, gekocht bij de wereldberoemde kunstgalerie An-other-art om later bij te mijmeren over goede oude tijden in zijn luxueuze bejaardenflat.

Drie heren, waarvan één zijn bestaanrecht enkel dankt aan het feit dat hij een kwisvraag zou kunnen zijn in een aflevering van een één&zeventig kwis bij VTM: “Noem een lichaamsdeel van een BV beginnend met een B?” (bakkes van)

Deze drie heren zijn een schande voor hun genus. Ze zijn het niet waard de naam “man” te dragen. Dit zijn barbaren.
Deze ongelikte beren weten niet wat er te zien is op dit wereldberoemde kunstwerk dat mij spontaan voor de geest schiet enkel en alleen wanneer ik de naam van het schilderij of de schilder hoor. Ik ben er nog niet goed van.

Shame on you, Paul Jambers! Wanneer het programma met uw naam bestaan had in 1866 was er geen twijfel over dat u er een ophefmakende reportage over had gemaakt.

Shame on you, Hans Bourlon , of dit moet ik misschien toejuichen, want anders zaten we wellicht met een Vagina-Vindy, een kabouter Kutterdekut en een vanzelfsprekend prachtige film “K3 en de drie magische schilderijen” opgescheept.

Shame on you, Freddy De Kerpel, dat u een prachtige delicate en fijne afbeelding van het lichaamsdeel waarvan men mij gezegd heeft dat het enkel dat is wat u aantrekt in vrouwen, niet kent!

De volgende dag gaf ik hun echter, in mijn oneindige goedheid, wat krediet. Zou ik er toch te vanzelfsprekend van uit gaan dat iedereen dit meesterwerk kent? Een kleine rondvraag deed me vaststellen dat de drie slimmerikken toch niet uitzonderlijk zijn in hun onwetendheid. De peiling onder mijn collega’s gaf als verrassend resultaat dat slecht 2 op 15 personen zich iets konden voorstellen bij de titel “L’Origine du monde”.

Er ligt dus duidelijk een taak weggelegd voor onze Orde. We presenteren u hier met graagte het schilderij dat voor vele jaren verborgen bleef achter een gordijn dat enkel heel sporadisch werd opgelicht. Het schilderij dat Marcel Duchamp inspireerde tot één van zijn bekendste installaties. Het schilderij dat slecht in 1995 door Musée D’Orsay werd aangekocht en sindsdien publiekelijk tentoongesteld wordt in al zijn schoonheid en pracht.

Dames en Heren, de deftige dames presenteren u, en vergeet het nooit meer,
prent het voor eeuwige en altijd in uw gedachten:

 

L’ORIGINE DU MONDE
1866

Olie op Doek
Gustave Courbet

Museé d’Orsay – Parijs

origine_du_monde.jpg

