Gisteren in het nieuws: ‘Gentse gemeenteraad houdt debat over verbod op hoofdoeken in openbare functies’, gevolgd door een intervieuw met de geviseerde ambtenaren.

Wel, als deftige dame wil ik het hier opnemen voor deze zusters deftige dames. ‘Hun hoofdoek zou hun onpartijdigheid in de weg staan bij het uitoefenen van hun job’ volgens de voorstanders van dit verbod.

Nou, hoe een partijdig iemand er vestimentair uitziet weet ik niet maar de dames in kwestie kwamen in elk geval heel elegant voor de dag. De sjaal die autochtone dames graag om de hals dragen, hadden zij stijlvol om het hoofd gedrapeerd, de kleuren mooi geassocieerd met hun verzorgde out-fit. Tijdens hun jarenlange dienst had dit kledingassecoire nog nooit problemen opgeleverd of hen gehinderd tijdens hun werk.

Problemen creëren waar er geen zijn, ’t is nog niet moeilijk genoeg in dit landje.

Als er dan toch kledingvoorschriften moeten gelden, laat men dan vooral de esthetiek als uitgangspunt nemen. Onlangs was ik namelijk te gast in mijn gemeentehuis naar aanleiding van een huwelijk. Wel, hoe de vrouwelijke ambtenaar van de burgelijke stand daar verscheen! Alsof ze juist van een strandwandeling kwam. Ondanks de milde temperaturen droeg ze een gigantische coltrui, waarin ze tijdens de plechtigheid vrijwel het hele hoofd liet zakken. Bijwijlen waren alleen nog de ogen zichtbaar.

Volgens mij was ze partijdig gekleed, want ik vind als je zo als ambtenaar op een trouwpartij verschijnt toon je minachting voor het instituut huwelijk en in één ruk voor het mooi uitgedoste bruidspaar en hun familie.

Jammer dat er geen deftige dame mét hoofdoek ter beschikking was.

(geschreven door Nel)

