cathy_pill_ss08_0961.jpgIk kan er niet meer tegen. Als deftige dame ben ik zeer gesteld op een dress-code. En als ik rond mij kijk dan kan ik niet anders dan vaststellen dat er in onze maatschappij een grote verloedering aan de gang is aangaande de kledingvoorschriften. Is het u ook opgevallen hoe Freya deze week geïnterviewd werd op straat? In een topje met blote schouders alsof het hoogzomer was? Nogal contrasterend met al die journalisten in dikke jassen. Komt men zo de financiën van het land bespreken? Hoe beschamend om zien dat Caroline Gennez eerst nog haar (te) kort truitje moest naar beneden trekken om haar blote rug te bedekken toen ze het podium op moest omdat ze verkozen was als voorzitter van de SP.A.? Hoe Kim Gevaert in het lelijkste kledingstuk ooit voor vrouwen ontworpen – een bermuda- bij de koning op bezoek ging?

Ik stoor me er mateloos aan. Ik pleit voor een herinvoering van een strenge dresscode. Ministers dragen op zijn minst een stijlvolle jurk van Annemie Verbeke of Veronique Branquinho. Of een andere Belgische ontwerper. Ter promotie van dit bij uitstek Belgisch product. Keuze genoeg, stijlvol kleden betekent niet er uit zien als Inge Vervotte. Laurette Onkelinx toont hoe het moet. Wivina Demeester toonde hoe het moest. Zij was onze beste ambassadeur voor de Belgische ontwerpers.

En dat heeft niets te maken met het flauw excuus: “ik wil mezelf zijn”. Op sommige momenten moet u niet aan uzelf denken maar respect tonen voor degene bij wie u uitgenodigd bent. Als de koning u vraagt en u het niet de moeite vindt om een net pak aan te trekken, blijf dan weg. Als u perse uzelf wil blijven.

Wanneer vrienden u uitnodigen op een feest waar zij alle moeite en voorbereiding ingestoken hebben, neem dan ook de moeite om u wat feestelijk uit te dossen. Daar gaat het hem om. Wanneer u naar een uitvaartdienst gaat, doe dat dan niet op crocks of in een zonnejurk. Uit respect.

dries.jpg

Wanneer u gaat werken doe dat niet in iets dat er uit ziet als een half slaapkleed en op plastic teenslippers. Doe een beetje moeite. Andere collega’s hebben misschien geen zin om een hele dag op een bruine buik of uitstekende heupbeenderen te kijken. En zeg vooral niet wanneer u er zelf uitziet als iemand die naar het strand gaat tegen een andere collega: “Jij ziet er uit of je naar een feestelijke BBQ gaat!”

Ik zie het graag. Mooi uitgedoste mensen. Die wat moeite gedaan hebben. Verzorgd. Loop thuis zoals u wil, maar moet u uw medemens per se trakteren op het lelijkste joggingpak dat u kon te pakken krijgen wanneer je naar de stad gaat winkelen? Is het nodig om in je zwembroek op straat te lopen?

marni1.jpg

En ik ben er van overtuigd dat het niets met geld te maken heeft. Het kost enkel wat moeite!

