U dacht waarschijnlijk dat drie deftige dames zoals wij de actie van cosmeticamerk “Dove” “Meisjes van vijftig” enthousiast zouden onthalen. Meisjes van vijftig gefotografeerd door Lieve Blancquaert, de rijzende ster aan het Vlaamse BV-firmament.
Mis poes. Niet dus.

“Wat is het probleem?” zal u denken. Natuurlijk zijn we, als rechtgeaarde feministes, fors gekant tegen het ons opgedrongen schoonheidsideaal. En natuurlijk is het waar dat onze tienermeisjes overspoeld worden met de boodschap “hoe slanker hoe beter” en vinden we dat heel erg. Maar wij, dames van nog geen vijftig, zijn ondertussen wel zo verstandig geworden dat we wel weten dat alle modellen in “Elle” en “Marie-Claire” tieners zijn. Zelfs nog geen twens. En wij zijn ook zo verstandig om te weten dat elke foto van Madonna gefotoshopt is. Of dat de Hollywoodsterren van plus vijftig er alleen dertig blijven uitzien dank zij chirurgisch vakwerk.

En wij, dames van nog geen vijftig zijn er ondertussen ook wel al murw mee geslagen dat we “onze beste kanten moeten accentueren”. Op de manier van “Ocharme schaapkes, veel is er niet meer uit te halen, maar doe nog eens een laatste poging en accentueer je mooie schouders”.

Maar we doen dat dan. We weten hoe we er op ons best kunnen uitzien. Met zorg, tijd en wat aandacht voor onszelf. En we weten dat onze sprankelende en geestige “uitstraling” het belangrijkste is. En we hebben er ons mee verzoend dat we geen dertig meer zijn. (Al zouden we dat, eerlijk is eerlijk, heel af en toe nog wel eens willen!)

En nu gaat Dove eens “echte vrouwen” van vijftigplus tentoonstellen. Niet zoals ze voorgesteld worden in reclames voor incontintieluiers of vitamines, maar sexy, jong, aantrekkelijk. Een naaktkalender dan nog. Wat een hypocresie. Hebt u de foto’s al eens bekeken? Mooie dames, daar niet van. Maar ziet u een borst, een buik of een streepje schaamhaar? Alle dames zitten zedig met ofwel borsten ofwel buik bedekt. Netjes gefotografeerd vanop de zijkant: rug en billen.

Naakt, pfftt. Zo naakt als in bikini of in badpak. Zoals je ze kan zien lopen op vakantie aan zee of in het zwembad.

Om maar te zeggen: dat is dan toch wéér onderscheid? Geen sexy poses zoals in de badpakkenspecials van P-magazines. Deze dames passen waarschijnlijk niet meer in de daar voorgestelde minikini’s. Is dat dan net niet toegeven aan het schoonheidsideaal? “Eigenlijk zijn we toch niet meer zooo aantrekkelijk”, “We zien er nog wel goed uit, maar ons buikje is te dik en onze borsten gaan toch al wel wat hangen, die laten we dus eigenlijk liever niet zien”. Laf ook van de dames. Je gaat ervoor of niet, maar niet “een beetje bloot”. Of zou dit dan toch weer teveel ophef (lees: maatschappelijk niet aanvaard) veroorzaken?

Plat opportunisme dus van Dove, om de meisjes van vijftig te plezieren. En om hun verkoopcijfers op te drijven. Natuurlijk is dat het opzet van elke reclame; maar kom er tenminste voor uit. Want ze weten best beter. Dat niemand zit te wachten op een centerfold-girl van plus vijftig. Of zou dat misschien wel mogen van Patrick Janssens?

Bekijk onderstaand filmpje, de deftige dames schotelen u vanzelfsprekend niet zomaar een ordinair reclamefilmpje voor!

(Nu wil ik wel toegeven dat mijn mening enigszins gekleurd is omdat ik het er Dove al van in hun beginjaren van beschuldig klakkeloos Nivea, mijn favoriete bodymilk sinds mijn twaalfde, geïmmiteerd te hebben. En dat het te goed aangeslagen is. Terwijl Nivea al lang op een redelijk “verantwoorde” manier bezig was met reclamemaken. En eens een Nivea-meisje, altijd een Nivea-meisje. Dove komt mijn huis niet in!)

Onderstaand filmpje is best geslaagd maar zou vooral een voorlichtingsfilmpje van de overheid moeten zijn, en geen reclameboodschap!

Advertenties